zaterdag 20 april 2013

Op zonne-energie

‘Heerlijk’ zucht ze met haar ogen dicht en haar gezicht naar de zon gedraaid. Haar voeten liggen op de stoel tegenover haar en haar armen hangen losjes naar beneden. Er ligt een tevreden glimlach op haar lippen terwijl ze geniet van de warmte van de zon. Ik moet stilletjes lachen om haar. Het is geweldig om te zien hoe ze daar ontspannen zit. Ze ademt diep in en vervolgt dan: ‘dit was precies wat ik nodig had’.

Ook mijn voeten liggen op de stoel tegenover mij en ik kijk over het water voor me. We zitten bij een ‘tentje’ aan het Veluwe meer met een prachtig uitzicht en ook ik zit echt te genieten. Langzaam voelde ik alle stress wegebben en de energie weer komen. Vorig jaar waren we er ook al eens en toen bedacht ik me dat ik daar vaak zou zitten. Dan zou ik de laptop meenemen en daar aan het water gaan schrijven. De realiteit is dat ik er de hele zomerlang niet één keer geweest ben. Zonde eigenlijk want het is een heerlijke plek. Het klonk toen zo mooi, het idee was zo goed, maar eigenlijk weet ik nog steeds niets of ze er eigenlijk wel internet hebben en vooral of er een beetje verbinding te krijgen is.
Het is nog niet eens zo heel erg warm maar het zonnetje doet wonderen. ‘Ik zat volgens mij gewoon in een winterdipje’ zegt ze dan. ‘Jij niet alleen’ antwoord ik haar. “Man oh man wat doet dat zonnetje ook mij goed’. Het lijkt alsof ik hier, terwijl ik stil zit, mijn innerlijke batterijen aan het opladen ben. ‘Zou dat het zijn?’ vraag ik mezelf hard op af en ze kijkt me verbaasd aan. ‘Ik vraag me af of ik misschien gewoon op zonne-energie loop’ zeg ik grijnzend. Ik was zo moe de laatste weken, misschien was mijn opgeslagen zonne-energie gewoon op. Ze kijkt me lachend aan en schud meewarig haar hoofd. ‘Dat kan toch’ zeg ik op protesterende toon en probeer er zo serieus mogelijk bij te kijken. ‘Tjonge’ zegt ze, ‘dat zou wat zijn he, mensen op zonne-energie. Zodat je gewoon af en toe wat extra’s kunt inzetten’.
Mensen op zonne-energie. Volgens mij lopen we gedeeltelijk ook op zonne-energie. Op licht in elk geval. Zonder licht, kunnen wij mensen niet functioneren. Licht beïnvloed onze biologische klok. Met licht kunnen we zelfs bij een jetlag ons lichaam voor de gek houden. En licht therapieën tegen de winterdip. ‘Wist je dat er ongeveer een miljoen mensen in Nederland zijn die last hebben van een winterdip?’ vraag ik haar. De rimpel in haar voorhoofd en de verbaasde ogen zeggen genoeg. ‘De oorzaak van de winter blues zijn onbekend’ vervolg ik ’maar omdat de winterdepressie optreedt als er te weinig daglicht is, is het wel duidelijk dat er een link is. En wist je dat vrouwen tussen de 13 en 55 jaar een grotere gevoeligheid hebben voor het ontwikkelen van de winterdepressie’. Ze schudt haar hoofd. ‘Eigenlijk niet gek dus zegt ze dat wij zo aan de zon toe waren’.
Ik ga wat verder onderuit zitten in mijn stoel en staar over het water. Toch niet zo’n gek idee hoor, de mens op zonne-energie. En ik laat mijn fantasie de vrije loop. Maar waar laat je dan de energie die je te veel tankt? In een tank ofzo? Maar waar laat je dan die tank….. Mijn fantasie doet zijn werk en zoals altijd zie het direct voor me. Oh mijn hemel…. Ben ik blij dat ik niet in het zonnige Spanje woon….


Geen opmerkingen:

Een reactie posten