zondag 22 maart 2015

Lentekriebels en andere beestjes

‘Loop je op je tenen of hangen de wolken vandaag zo laag’ vraag ik. Dan begin ik te lachen. Ze is zo duidelijk verliefd, met haar hoofd compleet in de wolken. Ze begrijpt mijn hint blijkbaar niet maar straalt alsnog van kop tot teen. ‘Ik moet je wat vertellen’ zegt ze. ‘Joh’, antwoord ik, ‘laat me één keer raden…’

Het is vast de lente. In de lente is iedereen veel vrolijker en het lijkt wel alsof je dan ook sneller verliefd wordt. Een vriendin van mij schudde vorige week meewarig haar hoofd. Toen ik vroeg wat er was, vertelde ze dat ze gek werd van de berichtjes. Ze staat sinds een tijdje op een datingsite en ineens wordt ze overspoelt door verzoekjes. ‘Blijkbaar de lente in hun bol’, grapte ze.

Dat de lente en beter in je vel zitten met elkaar te maken hebben, is niet alleen een gedachte maar ook daadwerkelijk bewezen. De voornaamste reden dat we ons beter voelen heeft te maken met licht en de zon. Door de zon maken we vitamine D aan waardoor je vrolijker wordt, meer lacht en we beter in ons vel zitten.   
‘als je verliefd bent wordt het stofje serotonine aangemaakt’
Maar hoe zit het dan met de zogenaamde lentekriebels. Worden we echt sneller verliefd in de lente? Volgens psychologe Roos Woltering wel. ‘Als je tot over je oren verliefd bent, wordt het stofje serotonine aangemaakt’ legt zij uit. Daarom is het volgens haar geen toeval dat de lentekriebels opduiken als we ons vrolijk voelen. Want dat zelfde stofje wordt ook aangemaakt door de zon. Daardoor ben je in de lentemaanden meer in de stemming om verliefd te worden. 


Mijn vriendin heeft inderdaad de lente in haar bol. Niet alleen is ze tot over haar oren verliefd maar ze sleept ook met plantjes om de tuin op te vrolijken, gooit de ramen wagenwijd open en gaat bijna dansend door het huis. Het kriebelt blijkbaar aan alle kanten. De vlinders fladderen niet alleen door haar buik maar hebben duidelijk ook bezit van haar hoofd genomen. Haar ogen schitteren zonnestraaltjes en de lieveheersbeestjes zorgen voor eindeloze vrede.

Laat de zon maar stralen denk ik. Kom maar op met die serotonine. Ik mag dan een paar dagen ziek in bed gelegen hebben maar vandaag ga ik de zon in. Vitamine D aanmaken, serotonine opsnuiven als dat enigszins mogelijk is en anders verzin ik wel een mogelijkheid. Laat de lentekriebels maar kriebelen en de vlinders maar fladderen. Ik ben er klaar voor.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten